Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›

Yksi suurimmista sisustusidoleistani on brittiläinen sisustussuunnittelija Ilse Crawford. Ihailen valtavasti hänen lämminhenkistä ja ajatonta tyyliään sisustaa. Nyt Ilse Crawfordin suunnittelujälkeä pääsee ihastelemaan Suomessakin: hän on nimittäin suunnitellut uudistetun ravintola Savoyn sisustuksen Alvar ja Aino Aallon perinnettä kunnioittaen. Savoyn sisustuksessa yhdistyvät nyt suurimmat sisustusesikuvani Aallot ja Ilse Crawford!

Crawford ottaa vastaan vain rajatun määrän asiakkaita, joten on arvostettavaa, että hän lähti sisustamaan Savoyta

Vuonna 1937 perustettu ravintola Savoy Helsingissä on yksi Suomen legendaarisimmista ravintoloista. Ravintolan alkuperäisen sisustuksen suunnittelivat Alvar ja Aino Aalto. Aaltojen suunnittelema sisustus haluttiin ehdottomasti säilyttää remontissa ja sisustussuunnittelijaksi haluttiin palkata suunnittelija, joka tuntee syvällisesti Aaltojen perinteen ja on näkemykseltään maailman huippu.

Ilse Crawford on yksi maailman arvostetuimmista sisustussuunnittelijoista ja hänen suunnittelutoimistonsa StudioIlse on vastuussa useiden tunnettujen ravintoloiden ja hotellien suunnittelusta maailmalla; esim. Soho House ja Ett Hem Tukholmassa. Crawford ottaa vastaan vain rajatun määrän asiakkaita, joten on arvostettavaa, että hän lähti sisustamaan Savoyta.

“Savoyn design-perintö on merkittävä, ja ravintola oli auttamattomasti huolenpidon tarpeessa. Tämä peruskorjaus on tehty rakkaudesta Savoyhin. Meidän työmme pohjautuu Aaltojen alkuperäiseen vuoden 1937 sisustukseen ja keskittyy paitsi ravintolan palauttamiseen entiseen loistoonsa myös sen raikastamiseen nykyaikaa varten”, suunnittelija Ilse Crawford sanoo tiedotteessa.

Ennen remonttia StudioIlsen tiimi vieraili useita kertoja Suomessa tutustumassa Savoyihin sekä Aino ja Alvar Aallon työhön. Remontti vaati kuukausien ajan huolellista suunnittelua ja valmistelua – taustatutkimusta tehtiin yhdeksän kuukautta ennen remontin käynnistymistä.

“Työmme pohjautuu aina inhimillisiin arvoihin, jotka olivat tärkeitä myös Aalloille. He keskittyivät hienovaraisiin yksityiskohtiin ja uskoivat, että näistä pienistä asioista voi rakentaa kaikille ihmisille harmonisempaa maailmaa. Sen seurauksena Savoy on vielä 83 vuoden ikäisenä kutsuva eri ikäpolville sekä Suomessa että maailmalla. Se on paikka, joka tuo ihmisiä yhteen, jossa ihmiset tulevat mielellään nähdyiksi, ja jonka maailmaan he mieluusti kuuluvat”, Ilse Crawford sanoo.

Crawford palautti tilan lähemmäksi Aallon henkeä kuin mitä se oli ennen

Remontissa kaikki ravintolan alkuperäiset tuolit ja kiinteät puuosat säilytettiin ja kunnostettiin käsityönä. Katto pestiin ja tammiovet kunnostettiin. Ravintolan koivupuiset pöydät uusittiin Aaltojen piirustusten mukaan. Aino Aallon suunnittelemat tuolit entisöitiin Littoisissa Artekin tehtaalla ja sininen kangas vaihdettiin mustavalkoiseen. Sininen ei ollut väri, jota Aallot olisivat käyttäneet. Artek teki uudistuneeseen Savoyhin myös varta vasten Aallon 611-tuolista nahkaisen version, jossa on pehmustettu istuinosa.

Crawford palautti tilan lähemmäksi Aallon henkeä kuin mitä se oli ennen, edellisen remontin jälkeen. Remontti on tehtiin yhteistyössä Helsingin Kaupunginmuseon, Alvar Aalto -säätiön ja Artekin kanssa. Työtä valvoi Aaltojen perintöön erikoistunut arkkitehti Tapani Mustonen. Sisustuksen ohella myös Savoyn henkilökunnan asut uudistuivat: naisten asuista vastaa Samu-Jussi Koski ja Samuji, miesten asuista Turo. Myös graafinen ilme uudistettiin ja sen suunnitteli Hennamari Asunta.

Lopputulos on minusta kuvista päätellen erittäin onnistunut! Sisustus kunnioittaa alkuperäistä ilmettä, mutta on raikkaampi ja tähän päivään tuotu. Yksi lempiyksityiskohtani on raitainen penkki (ennustinkin trendianalyysissani hiljattain raitojen palaavan taas vahvemmin sisustukseen). Helsingin Sanomien artikkelista luin, että Artekin raidallisella kankaalla verhoiltu sohva oli omistajille vaikea muutos niellä, mutta Crawford oli päätöksessään periksiantamaton. Hyvä niin! Sohva sai nimekseen Mairen sohva, joka viittaa Artekin perustajaan Maire Gullichseniin.

Tänne pitää päästä käymään!

Kuvat: Savoy

Author

2 Comments

  1. Suvi, kiitos superkivasta kirjoituksesta ja analyysistä! Pakko huikata tuosta Hesarin artikkelista, että se yksinkertaisti ihan tarpeettomasti useampaa asiaa, eikä siitä tullut ihan aito kuva suunnitteluprosessista ja siitä, miten tavattoman asiakaslähtöinen suunnittelija Ilse tiimeineen on. Uskaltaisin väittää, että kaikki projektissa mukana olleet rakastivat aika nopeasti juuri sitä raitaa, kuten Ainokin rakasti 1930-luvulla. Savoyssa oli alunperin äänekkäät kukkaverhot (näkyvät suurentamalla kirjan kannessa esimerkiksi täällä: https://shop.alvaraalto.fi/tuote/alvar-aallon-arkkitehtuuria-19-ravintola-savoy/ ) Raitasohva on ennen kaikkea silmänvinkkaus Aino Aallolle ja hänen taidolleen käyttää luonteikkaita tekstiilejä sisustuksessa. (Kukkaverhot toimivat vuonna 1937, mutta näyttäisivät helposti retrolta tänään.) Studioilsen Instagramissa on hauska kuva materiaalitaulusta, jossa näkyy miten luontevasti raitakangas solahtaa muiden tilassa käytettyjen tekstuurien ja värien sekaan. Ennemmin kuin trendijuttu tai jotain vähän shokeeraavaa, se tuo luonnolliselta tuntuvaa rytmiä kokonaisuuteen. Kun sävyissä palattiin lähemmäs alkuperäisiä ruskeita ja luonnonvärejä, ja puupintaa on paljon, kokonaisuus ei olisi tuntunut aidolta ilman tuota raitaa tai jotain muuta vahvaa ja raikastavaa elementtiä.

    • Suvi M Reply

      Kiitos paljon tarkennuksesta ja taustatiedoista! <3 Niin mielenkiintoista! Raitakuosi sopii kyllä todella upeasti kokonaisuuteen ja on todella ajaton sekä Aaltojen tyyliin sopiva.

Write A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.