Vuoden paras aika alkaa olla käsillä ja voi kuinka olenkaan nauttinut, kun olen saanut puuhastella Villa Fregatin pihapiirissä. Ajattelin tehdä tänne blogiin pienen koosteen, mitä olemme tässä kuukauden sisällä tehneet pihalla ja millaisia kesäkukkia hankin tänä vuonna.

Pihapuuhasteluni alkoi jo alkukeväästä, kun aloin esikasvattaa kesäkukkia siemenistä. Olen aiemmin esikasvattanut oikeastaan vain daalioita ja nyt halusin kokeilla muitakin lajikkeita. Esikasvatin leijonankitaa, siperianunikkoa, kiinanasteria, ikiviuhkoa, koreatörmänkukkaa ja punakosmosta. Sitten suorakylvin vielä auringonkukkaa ja koristeporkkanaa. Esikasvatukset istutin maahan touko-kesäkuun vaihteessa ja vielä ainakin suurin osa näyttäisi olevan hengissä. Esikasvatin myös muutaman daalian ja nekin olen jo istuttanut ulos.

Ruukkupuutarha on minusta viehättävä

Ruukkupuutarha on minusta viehättävä ja siksi olenkin innostunut istuttamaan ruukkuihin kesäkukkien lisäksi myös pieniä puita ja pensaita. Rungolliset syreenit ovat minusta aivan ihania ja viime vuonna hankkimani syreeni selvisi talvesta, kun istutin sen syksyllä maahan ja nyt siirsin sen ruukkuun. Se kukkii parhaillaan.

Olisi trimmaamisen tarvetta

Kävi myös ilahduttava yllätys, kun huomasin, että pari kesää sitten hankkimani rungollinen syreeni olikin alkanut kasvaa metsässä, jonne sen nakkasin kun luulin sen kuolleen. Niinpä laitoin sen takaisin ruukkuun kesäksi ja nyt se ihastuttaa tuolla meidän sisäänkäynnin puolella. Siinäkin on nuppuja, mutta se ei varmastikaan kuki yhtä näyttävästi kuin tuo toinen syreeni.

Yhteen ruukkuun istutin norjanangervon ja mietin, että olisin vielä voinut ostaa jonkin marjapensaan, jonka olisin laittanut ruukkuun. Näin Instagramista, että joku oli istuttanut boysenmarjaa ruukkuun – se olisi ihana! Mutta ehkä ensi vuonna… Niin ja tietysti myös oliivipuu on ikilemppari ja sellaisen hankin myös tänä vuonna.

Kesäkukiksi ostin tänäkin vuonna pitkäaikaisia lemppareitani: suklaakosmosta ja markettoja. Aiemmin sai metsästää suklaakosmosta salapoliisin lailla, sillä sitä ei tuntunut olevan kovinkaan monessa puutarhamyymälässä täällä meilläpäin, mutta tänä vuonna sitä näyttää olevan lähes jokaisessa myymälässä.

Perusmarketat ovat minusta ihania, mutta nyt ostin myös marokonmarkettaa, johon ihastuin ihan täysin! Sen persikkainen sävy on minusta niin kaunis ja pidän siitä, miten se rönsyilee rennosti. Se sopii minusta tosi nätisti saviruukkuun.

Sitten ostin laventelia; sitä perusversiota sekä myös valkoista. Viime vuonna ostin ensimmäistä kertaa kesäkynttilää, kun en oikein löytänyt mitään muuta kivaa kukkasta ja se olikin aivan ihana! Niinpä ostin sitä tänä vuonna taas.

Alkukeväästä teimme uuden istutusaltaan terassin reunaan, jossa oli aiemmin kiviä koristeena. Kyllästyin siihen, että sieltä aina puski rikkaruohot ja heinät läpi, vaikka on suojakangas laitettu. Nyt sain siis uuden paikan kukkasille. Istutimme altaaseen atsalean ja pioneita sekä minun esikasvatuksia. Voi olla, että osa pioneista pitää kyllä siirtää jos ne innostuvat tuossa kasvamaan isoiksi.

Meidän viljelylaatikot olisivat ehostuksen tarpeessa, mutta ehkä tehdään se operaatio kesälomalla. Toisessa laatikossa kasvaa kukkasia ja toisessa hyötykasveja. Ruohosipuli on vanha ja sen seuraksi ostin salaattia, tilliä, timjamia, pensasbasilikan ja rucolaa. Mintun istutin ruukkuun, sillä se leviää niin voimakkaasti.

Talon seinustalla olevaan Kekkilän viljelylaatikkoon istutin nyt maljaköynnöstä. Siinä oli viime vuonna köynnöshortensiaa ja siirsin ne taimet isompien puiden juurelle ja toivon, että ne alkaisivat siinä kasvaa. Laatikossa ne eivät viihtyneet, minkä oikeastaan arvasinkin, mutta taimet näyttivät niin kivoilta viime kesänä, niin siksi laitoin ne kesäksi laatikkoon.

Raparperit ovat valtavia ja satoa tulee runsaasti!

Ai niin, mehän istutimme pihapiiriin myös puita ja pensaita! Mankun fammon vanhassa pihapiirissä kasvaa ihania kirsikkapuita ja siirsimme aikoinaan yhden sellaisen edellisen kodin pihapiiriin ja se oli upea! Nyt siirsimme mökille kolme kirsikkapuuta ja toivotaan, että niistä kasvaa yhtä ihanat. Lisäksi siirsimme sinne myös yhden tuomen ja syreenin. Minusta tuommoiset perinteiset puut ovat niin ihania ja onhan ne kukkiessaan aivan upeita!

Yksi pieni puuha, jonka myös teimme oli, että kylvimme pienen kukkaniityn lipputangon ympärillä olevaan osioon, jonne robottiruohonleikkuri ei mene. Laitoimme pohjalle pahvia, jonka päälle paksun multakerroksen ja sitten ripottelimme siemenet hiekan seassa maahan. Siellä näkyy lupaavasti jo vihreää. Unohdin ottaa tuosta kuvia, mutta olen tallentanut kaikki meidän pihapuuhat Villa Fregatin Instagram-tilin kohokohtiin.

Olen sitä mieltä, että mökillä saa olla vähän sellainen huvikumpumainen meininki

Nyt pihapiirissä oikein rehottaa ja luonto on oikein puhjennut kukkaan. Pitäisi ryhtyä trimmauspuuhiin seuraavaksi. Yksi operaatio, jonka haluaisin toteuttaa on se, että poistettaisiin koristekivet myös sisäänkäynnin luota, koska en jaksaisi kitkeä rikkaruohoja ja heiniä tuosta. Jos sitä ei tee alue näyttää epäsiistiltä. Olen kyllä sitä mieltä, että mökillä saakin olla vähän sellainen huvikumpumainen meininki, eikä kaiken tarvitse olla särmää, mutta tuon tyyppinen rehoitus ei ole viehättävää.

Kohta onkin juhannus ja sitten saamme vaan nauttia kesämökin tunnelmasta. Lämmitetään sauna ja toivottavasti säät sallii, että päästään uimaankin. Kävin jo heittämässä talviturkin eräänä lämpimänä iltana ja vesi oli yllättävän lämmintä – uin oikein hyvän tovin ja nautiskelin. Pian alkaa myös kesäloma ja sille ei ole mitään erityisiä suunnitelmia, mikä on ihan parasta. Jos vaan saa mökkeillä niin se riitää.