Olen silloin tällöin miettinyt ”Pihistä – Panosta” -postaussarjani kohtaloa. Haluanko jatkaa sitä? Annanko pihistä-panosta nostoilla epäoikeudenmukaista näkyvyyttä  kopiotuotteille? Onko se niille positiivista vai negatiivista näkyvyyttä?

Koska en ole osannut päättää, en ole tehnyt pihistä-panosta postauksia pitkään aikaan. Nyt päätin kysyä teidän mielipidettä samalla, kun postailen tästä parivaljakosta: JYSK:in Eames-tuolin kopiosta ja aidosta Vitran valmistamasta DSW-tuolista. Laatueron näkee minusta selvästi jo kuvasta.

pihista-panosta-eames

Olen useassa tämän sarjan postauksessa maininnut, että itse hankin aina mielummin aidon tuotteen kuin halvan kopion, sillä haluan tehdä pitkäikäisiä hankintoja kotiimme ja arvostan suunnittelijoiden työtä. Tulen oikeastaan melko vihaiseksi kun näen kopioita! Olen mielummin ilman aitoa tuotetta kuin hankin kopion sitä korvaamaan.

Toisaalta voin ymmärtää erilaisenkin ajattelutavan; sen, että joku ihailee designtuotteita ja haluaisi sisustaa kotiaan niillä, mutta budjetti ei siihen vain yksinkertaisesti riitä. Mutta onko silloinkaan järkevää hankkia kopio? Pitäisikö etsiä jotain muuta edullista tuotetta, joka ei olisi kopio mistään design-huonekalusta? Ovatko kopiotuotteet noloja? Mitä mieltä olette?

Ja mitäs sanotte, haluatteko että jatkan vielä näitä ”Pihistä – panosta” -nostoja? Ainahan ei tarvitse valita ihan näin räikeitä kopiota, vaan samankaltaisia tuotteita…

 

 

Author

77 Comments

  1. Pihistä vs Panosta jutut on kivoja! Itse ajattelen myös niin, että joko aito tai ei ollenkaan.. Mutta ymmärrän kyllä ihmisiä jotka osaa ”kopioita”. Ehkä eivät välitä designtuotteista, merkeistä tai saatika edes tiedä ”alkuperäistä” tuotetta. 🙂

    • Kiva kuulla mielipiteesi! 🙂 Sellaisiakin ”vahinkoja” varmaan sattuu, että joku ei tiedä ostavansa kopiota…

  2. Mä tykkään näistä postauksista. Itse suosin myös aitoja, mutta joissakin tuotteissa se vähän erilainen kopio miellyttää silmää enemmän tai sopii jostain toisesta syystä meille paremmin. Esim. Kartellin Bourgie on hieno, mutta meille yöpöydän valaisimiksi auttamattomasti liian suuri, jonka vuoksi ostin Anttilasta ne pienemmät samantyyliset.
    Noi Jyskin tuolit ostettiin jokin aika sitten meille töihin neukkariin, kun ei yllättäen ois saatu aitoja ostaa 🙂

    • Kiva kuulla, että tämä sarja miellyttää! 🙂 Aion kyllä jatkaa tavalla tai toisella…
      Toivottavasti Jyskin tuolit kestävät neukkarissa… 🙂

  3. Minusta pihistä ja panosta postaukset ovat ihan ok, ei tosin ehkä kuitenkaan niistä räikeimmistä kopioista. Epäilen vahvasti, että keskimääräinen kopion tai samantyylisen huonekalun ostaja ei ole koskaan kuullutkaan alkuperäisestä.

    • Juu, pitää jatkaa tätä sarjaa vähän neutraalimmalla otteella. Minusta räikeimpiä kopioita ovat replica-tuotteet ja niistä en aio kirjoittaa ollenkaan!

  4. Tykkään pihistä ja panosta -jutuista, mutta toteutettuna muutoin kuin kököillä kopio-tuotteilla. Monestihan asioita saa ratkaistua pelkästään yksinkertaistamalla taikka käyttämällä aivan muuhun käyttöön tarkoitettuja tuotteita kalliin designtuotteen sijaan.

    Maailma on kuitenkin täynnä kohtuuhintaisia, kivoja tuotteita, joten halpamaisiin kopioihin ei tarvitsisi ryhtyä. Taidan olla vähän jyrkkä tässä, mutta olen vähän jyrkkä =D

    • Niinpä, olen samaa mieltä. Mutta toisaalta on minusta hyväkin, että ihmiset huomaavat mitkä ovat kopioita ja voivat tehdä tietoisemman ostopäätöksen – olipa se sitten mihin suuntaan hyvänsä.

  5. Räikeimpiä kopioita en toivo esiteltävän, kuten kuvassa olevat tuolit.

  6. Koti ei materialla tule kodiksi Reply

    Nämä pihistä tai panosta-postaukset ovat hyviä. Ensinnäkin ei pidä aliarvioida ihmisten tietoutta design-tuotteista. Moni kyllä tietää varsin hyvin kenen suunnittelema jokin huonekalu tai valaisin on, mutta ei halua kulkea valtavirran mukana niin, että koti on samannäköinen kuin kaikissa blogipostauksissa ja sisustuslehdissä. Joku voi haluta ostaa design-tuotetta muistuttavan halvemman tuotteen, koska aitoon ei ole varaa esim. opiskelija tai ei ole halua sijoittaa sellaiseen esim. lapsiperheessä, jossa tulee helposti kolhuja ja naarmuja. Myös nopeasti sisustustyylejä vaihtavat eivät välttämättä halua sijoittaa aitoon designiin. Itse olen valtavirrasta poikkeava sisustaja, en halua ostaa desingia joka on niin suosittua, että siitä myydään kopioita tai samankaltaista tuotetta joka puolella. Panostan kaikkein mieluiten laatuun, mukavuuteen ja luonnollisuuteen/ekologisuuteen, mutta se ei aina tarkoita desingnia. Tietyt edellytykset pitää täyttyä oli designia tai ei. Sohva pitää olla nahkaa, mielellään höyhen/untuvatäytteellä. Sänky laadukas esim. Hästens, jossa hevosenjouhia ja petivaatteet sertifioitua täysuntuvaa. Tässä muutamia esimerkkejä. Olen käynyt useissa design-kodeissa, joissa on viimeisen päälle hankitut design-huonekalut ja valaisimet, jotta näyttää hyvältä, mutta ei tunnut. Mm. perheen aikuiset ja lapset saattavat nukkua muovipolyesteritäytteisillä tyynyillä ja peitoilla, lapset kulkevat kromi- ja teflon-kyllästetyissä joustamattomissa kengissä ja leikkivät muovileluilla jne.

    • Samaa mieltä, että pihistä – panosta -postaukset ovat hyviä!
      Mutta tuota seikkaa en nyt ymmärtänyt, että lapsiperheessä halutaan välttää esim. naarmuttamasta aitoa designia, koska kyllähän ne halpakopiotkin naarmuuntuvat. Jopa helpommin jos ovat kökömpää laatua kuin aito, ja lisäksi jollei esim. naarmuja halua nähdä, niin sehän vasta kalliiksi tuleekin, jos vähän väliä pitää entisten tilalle ostaa uudet kopiot.
      Kodin 1:n mainoslehtinen pöyristyttää joka kerta; siellä vaikuttaa olevan joka toinen tuote jonkunlainen ideavarkaus.

      • Koti ei materialla tule kodiksi Reply

        Totta, mutta halvemman huonekalun esim. ruokapöydän tai -tuolin naarmuuntuminen ei ole niin ikävää ja varmasti edullisempikin tuote kestää sen pikkulapsivaiheen yli. Sitten kun pikkulapsivaihe on ohi, voi ostaa ”kunnon” huonekalut.

        • Me emme ole antaneet lasten pikkuvaiheajan rajoittaa kodin hankintoja. Uskon siihen, että mielummin kannattaa ostaa laadukasta, joka sitten kestää niitä kolhujakin paljon paremmin kuin heikkolaatuisempaa muutaman vuoden välein. En näe, että lapsiajasta olisi ollut mitään ongelmaa. Mutta toisaalta en ole kovin tarkkakaan mistään kolhuista. ;D Eli jokainen tyylillään.

        • Selvähän se Reply

          Kyllä mua itseäni ainakin harmittaisi suunnattomasti jos olisin pienestä budjetistani säästänyt saadakseni jonkun hyvinkin kalliin design-tuotteen ja sitten siihen tulisi heti naarmuja, kolhuja yms. Halvassakin tuotteessa varmasti vähän harmittaisi ja harmittaakin – designia kun en toistaiseksi omista lainkaan – mutta siitä on helpompi päästä yli.

    • Samaa mieltä! Ei design ole sama asia kuin laatu. Ja mitä kopioihin tulee, ei täällä olisi tilaa enää uusille muotoilijoille ja uusille tuotteille, loppupeleissä design on myös aina kopiota jo jostakin aiemmin keksitystä tuotteesta. Samanlailla ihminen sisustaa omaa kotiaan; esim. kyläilee kodissa joka on täysin oman mieltymyksen mukainen ja alitajunnassa alkaa rakentaa omasta kodistaan samannäköistä.

      • Niin ja vielä lisätäkseni.. Sehän on täysin fakta, että harvalla tavallisella tallaajalla on varaa hankkia koti täyteen LAADUKASTA designia. Ja minulle laadukas tarkoittaa ei lapsityövoimalla toteutettua laadukkaasta materiaalista valmistettuja. Saatatte yllättyä kuinka moni kopio ja design valmistetaan täysin samanlailla, toisessa maksaa vain suunnittelijan nimi.

        • Minä taas kyllä arvostan suunnittelijan työtä vähän samalla tavalla kuin taitelijan. Siksi minusta on niin väärin, että kopioita tehdään. Ei design aina tarkoita samaa kuin laadukas, mutta joissakin tapauksissa kylläkin – eivät ne tuotteet muuten olisi säilyneet niin suosittuina vuosikymmenet.

          Ja tuosta varallisuudesta olen sitä mieltä, että kyllä ihan tavalliset tallaajatkin niitä designtuotteita voivat hankkia. Se on valintakysymys ja edullisestikin voi tehdä löytöjä. Pikkuhiljaa vuosien varrella kun hankkii laadukasta, ei myöhemmin enää tarvitse ostaa niin usein uutta.

    • Oletko pohtinut sitä kuinka untuva-ja höyhentäytteet on Sinun täydelliseen täkkiisi ja sohvaasi hankittu? Minulle ei tuo omassa kodissani harmoniaa ja luonnollisuutta se, että joltain elävältä olennolta on kynitty oma LUONNOLLINEN suojapeite minun hyväkseni. Voin elää täysipainoista ja hyväntuntuista elämää myös ilman sitä että valitsen kivulla tuotetun tuotteen kotiini. Selkeä rajanveto käy tässä.

      • Koti ei materialla tule kodiksi Reply

        Mainitsemani peitot ja sohvat olivat esimerkkejä kotiin hankittavista tavaroista, joihin ihmiset eivät välttämättä panosta vaan keskittyvät haalimaan suosituimpia design-tuotteita, joita on jokainen koti pullollaan. Siinä samalla saatetaan unohtaa se muu elämisen laatu, kun keskitytään ostamaan hyvältä näyttäviä materiaa kotiin. Tässä on siis se pointti, mutta tartuit tuohon untuvaan. En tiedä mistä olet hankkinut käsityksesi elävältä kynityistä untuvista. Jossain kiinalaisissa untuvatuotteita näin varmaan on, mutta esim. suomalainen Joutsen valmistaa untuvatuotteita, joiden eristeenä käytetty untuva syntyy elintarviketuotannon sivutuotteena. Sinä laitat kenties suuhusi sen päätuotteen? Joutsen ei käytä käsin nypittyjen lintujen höyheniä tai untuvaa eli se ei ole elävistä linnuista käsin nypittyä. Hienoin haahkamuntuva kerätään Suomessa hylätyistä pesistä. Kannattaisi tarkistaa myös niiden design-tuotteiden osalta missä kiinalaisissa hikipajoissa niitä tehdään ja minkälaisilla myrkkymaaleilla maalataan. Usein se desingn-huonekalu, valaisin ja varsinkin merkkivaate tulee samalta tehtaalta, kun halvempi ei design-tuote. Esim. varmasti joka kodista löytyvä Muumi-mukista joka viides tehdään Thaimaassa. Ja halpakeramiikassa saattaa olla raskasmetalleja jos laatua ei tarkkailla. Kannattaa ottaa taustoja myös selville hankkiessaan mitä tahansa tavaraa.

        • Olen samaa mieltä kanssasi, että eettisesti tuotettu tuote kestää läpinäkyvyyden.
          Itseasiassa ostaessani Artekin ”kraanatti”-valaisimen luulin ostavani suomalaisen tuotteen, vaan pohjassapa luki maden in China.

          Saattahan se olla että desing kodissa ei ole esim. ehjiä vuodevaatteita.Pääasia että hyvältä näyttää ulospäin.

          • Tuotteen valmistusmaa on kyllä tärkeä pointti myös! Myönnän, että en sitä aina tarkista. :/

  7. Pihistä ja panosta on kiva idea, mutta on hyvä ajatus olla nostamatta kopioita. Mutta hyvä idea on esitellä edukkaampiakin oikeasti kivoja ja mielenkiintoisia vaihtoehtoja.

  8. Minusta tämänkaltaisissa postauksissa ei ole mitään pahaa. Tämän kaltaisia postauksia voi tehdä ihan informaatiomielessä kehottamatta ketään ostamaan kyseistä tuotetta.

    Itse en kopiota ostaisi. Meillä on ruokapöydän tuoleina juurikin Vitran DSR:t ja Vitran RAR:n olemme omistaneet jo kymmenen vuotta. Silti meiltä löytyy yksi kopio Vitran DAR. Kyseisen tuolin on kuopus saanut kummitädiltään hänen muutettuaan ulkomaille. Tuoli on lapselle rakas ja tärkeä, mutta itseäni kyllä hieman häiritsee se, että se ei ole aito. Varsinkin aitojen rinnalla kopion kyllä tunnistaa helposti.

    Kommentoijalle numero kuusi voisin todeta, että moni meistä nukkuu noilla tekokuituisilla tyynyillä ja peitoilla ihan allergiasyistä. Hyöhen, untuva, hevosenjuohet ym. eivät monille allergisille.

    • Koti ei materialla tule kodiksi Reply

      Ymmärrän allergiasyyt, mutta en sitä ettei panosteta muuhun kuin siihen, ettö koti näyttää hyvältä, muttei tunnu eikö edes välttämättä selvitellä taustoja miten ja missä tuote on valmistettu. Lisäksi halveksutaan halvempien hankkineita, vaikka usein tuote tai vaate tehdään samoilla Kiinan tehtailla kuin kalliimpi ns. aito tuote.

      Allerginen voi muuten valita muovisen petivaatteen sijaan myös muusta luonnonmateriaaleista tehdyn tyynyn, peiton tai petauspatjan. mm. merinovilla ja silkki sopivat usein allergikoille. Lisäksi hirssiakanatyyny on hyvä, varsinkin vauvoille.

    • Koti ei materialla tule kodiksi Reply

      Hyvin laadukas ja kallis 100% untuvatyyny saattaa muuten sopia allergikoille jopa astmaatikoille. Mikäli vaatii laatua design-huonekaluilta ja panostaa niihin, niin varmasti ymmärtää panostaa myös mm. hyviin uniin ja vaikka laadukkaisiin ja joustaviin lasten kokonahkakenkiin 🙂

      • Jep, meilläkin on untuvatyynyt, vaikka olen allerginen. Niistä ei tule oireita.

        Toivoisin ettei syyllistetä ketään – olipa mielipide mikä tahansa. 🙂

  9. Ihan mukava postaussarja tämä on 🙂 Minua ei haittaa ollenkaan nämä täysin selvät kopiot postauksissa vaikka niiden ostoa en kannata millään muotoa. Mielelläni maksan laadukkaasta designista! Eikä noista feikeistä nauti lähellekään niin paljon kuin aidoista. Mutta tyylinsä kullakin..

    • Niinpä, minä en vain osaisi nauttia feikistä! Mutta toki jokainen päättää itse mitä ostaa. Toivoisin vain, että myös suunnittelijan työtä arvostettaisiin.

  10. Ihan mielläni näitä postauksia katson! Vähän samahan se on kuin vaatteissakin, usein on panosta/pihistä-juttuja lehdissä, joita on tosi kiva katsoa ja löytää itselleen ehkä kiva tyyli edullisemmin.

    Hmm… minä aina ajattelen näitä kopiojuttuja jne sillä lailla, että luulenpa, että 90% tai enemmän ihmisistä ei oikeasti tiedä edes katsoessaan Jyskissä ”kivaa tuolia” sen olevan kopio design-tuolista. Eli mielestäni näissä ei voi kuluttajaa syyttää, jos ostaa kopion. Vähän sama juttu kuin laukkuharrastajat ihmettelevät ihmisiä, jotka ostavat vaikka Seppälästä selvän ”hermes-kopion”.. Tuolta jos kadun naiselle näytetään Vitran tuolia, niin väitänpä, että kovin montaa tunnistusta ei tule..
    Ja toinen porukka on juurikin nuo muissakin kirjoituksissa mainitut opiskelijat tai vastaavat jotka minibudjetilla haluavat kotinsa näyttävän kivalta – eikö näin saisi olla?
    Kuinka moni lukijoista ostaa vaikka edullisempia pirkka-tuotteita – juhla mokka vai pirkka kahvi? Eikö niissäkin pitäisi ostaa sitä originaalia, eikä sortua kopioihin? Hieman provosoivaa, myönnän, mutta asioilla on aina puolensa ja asioista on hyvä keskustella, eikö totta?! =D

    Eli en näe pahaa näissä pihistä panosta-postauksissa, mikäli niitä ei tehdä kopioita tai kopioiden hankkijoita ylenkatsoen.

    • Olen samaa mieltä, että asioista on hyvä keskustella. Ymmärrän molempia pointteja tietyissä määrin, mutta ehkä en jatkossa nosta näin selkeitä kopioita esiin. Ja pakko mainita vielä, että ei todellakaan ole tarkoitus ylenkatsoa ketään. 🙂

  11. En koe näitä ”pahoina” enkä ikävinä nostoina kopioita kohtaan; myös tietoisuuden lisääminen on arvokasta. Yleensä kopiot on joko kökköjä tai sitten vähän krääsäksi luokiteltavaa. Nuo tuolit ovat todella räikeät, mutta itse en esimerkiksi sisustuspienesineiden kohdalla ole niin tarkka. Tiimaritason halpasilppu ei kisaa samalla viivalla design-tuikkukippojen kanssa. Samaa ei voi sanoa pidemmäksi iloksi kotiin hankittavista tuoleista.

    Yhteenvetona siis: minä luen näitä pihistä ja panosta -juttuja muutenkin kuin ostomielessä 🙂

    • Olen samoilla linjoilla. Minustakin on tärkeää lisätä tietoutta siitä, mitä on tarjolla. Jokainen voi sitten tehdä ostopäätöksen itse, mutta ehkäpä vähän tietoisemmin. 🙂

  12. Jatka ihmeessä. Toivoisin kuitenkin, että pihistä -versio ei olisi kopio vaan joku muu samankaltainen tuote. Voisi olla erilainen mutta samaan tarkoitukseen sopiva.

  13. Pidän sarjasta, kiitos siitä. Itse en ole designin perään, mutta haluan huonekaluhankintojeni kestävän. Suosin esim. täyspuisia huonekaluja ja isommat hankinnat teen kotimaisina. Liikkeet, jotka mainostavat kopioita, eivät monesti myy huonekaluja jotka olisivat kestäviä, saati kotimaisia. En usko, että kovinkaan moni postauksesi innoittamana menisi kopioita ostamaan, mutta jos joku haluaa laittaa rahaa huonoon laatuun (toki kopioissa on varmasti poikkeuksiakin), sallitaan sekin. Kukin sisustakoon tyylillään ja omaksi ilokseen 🙂

  14. Meillä on le corbusier-kopio. Aitoon ei olisi kuntatyöläisenä varaa ja mieluummin käytän rahat vaikka lomamatkaan tms. Tietoisesti ostettiin käytettynä halpaversio. Sopii tilaan, on hyvä istua ja materiaali helppo pitää puhtaana. En usko, että meillä käy niin pinnallisia vieraita, että pitävät asiaa nolona ja jos pitävät, niin ehkä ovat riittävän kohteliaita pitämään sen omana tietonaan. Sohva ja sänky on meillä hinnakkaampia, koska niitä käytetään paljon. Mutta ei nekään mitään ”merkkiä” ole.

    • Se sopii teille ja nämä ovat valintoja, joita kukaan toinen ei voi päättää toisen puolesta. Olisipa se kyllä melkoisen outoa jos joku alkaisi kylässä päivitellä jonkin tuotteen aitoutta. 🙂

  15. Mielestäni jyskin tuoli ei ole kopio Vitran tuolista, koska niissähän on suuria eroja ja desingista kiinnostunut huomaisi heti ettei kyseessä ole eamesin tuoli. Kopio on samanlainen tuote josta ei ulkoisesti heti huomaa eroa aitoon. Pidän pihistä- panosta postauksistasi

    • Koti ei materialla tule kodiksi Reply

      Juuri näin, kyseinen Jyskin tuoli ei ole kopio Vitran tuolista. Onkohan monelle selvää, että jonkin tuotteen täydellinen kopio on replika.

      Ja Vitrallahan on tehtaita ympäri maailmaa, joten tuo kyseinen tuoli on voitu tehdä Kiinassa.

      Toivoisin näihin postauksiin enemmän kokonaisvaltaista tuotetietoutta tuotteesta, valmistajasta, tuotantotavoista ja paikoista sekä tuotteeseen käytetyistä materiaaleista. Desing-tuotteitakin voi nimittäin hankkia eettisesti ja lähempänä kuin Kiinassa tuotettuina.

      • Täällä samoilla linjoilla että varsinainen ’kopio’ sanan käyttö on tässä kohtaa väärä.

        Ja olisin myös kiinnostunut tietämään pihistä vs panosta postauksissa laatueroihin 🙂
        Itse selvitin kyseisten tuolien materiaalit ja molemmissa istuinosat olivat polypropyleenistä, DSW:ssä oli jalkoihin käytetty vaahteraa ja tuohon Klarupiin tammea. Ei minusta siis kovinkaan suuri laatuero.

        Harmikseni en löytänyt mainintaa missä DSW-tuolit valmistetaan. Jollakin varmaa tietoa?

        • Minä olen kyllä eri mieltä. Minusta tässä Jyskin tuolissa on selvästi jäljitelty Eamesin tuolia, vaikka se ei ihan yks-yhteen olekaan. Aidon tuolin tunnistava huomaa kyllä heti mistä tuolista on otettu mallia. Replica-tuotteista en aio kirjoittaa ollenkaan – tulen niistä niin vihaiseksi!

          Minusta on kamalinta se, että kopioidaan jonkun suunnittelijan luomusta. Miltä sinusta tuntuisi jos keksisit jonkin kauniin huonekalun ja sitten muut matkisivat perässä…? Se on yksi suurimmista jutuista mikä minua häiritsee kopioissa. Tietysti laatu ja viimeistely ovat ihan eri tasoa. Laatu ei tule pelkästä materiaalista, vaan myös kiinnitystavoista ja muista yksityiskohdista, jotka tekevät tuotteesta kestävämmän ja viimeistellymmän.

          • Johanna Vantaalta

            Samaa mieltä Nooran kanssa. Minusta Jyskin tuote on saanut vaikutteita Vitran tuotteesta. Aivan avoimesti myös monet suunnittelijat ovat kertoneet että suunnittelun lähtökohtana ovat saneet vaikutteita jostain aiemmasta tuotteesta ja näin uudessa tuotteessa on paljon samankaltaisia elementtejä. Jyskin tuotteen erottaa Vitran tuotteesta mielestäni helposti.

  16. En usko että ”syyllistyt” kovin vakavaan rikokseen tekemällä näitä pihistä vs. panosta postauksia.
    Itseasiassa Kotivinkki lehti on tehnyt sitä vuosia.
    Jostain syystä pidän tuosta Jyskin tuolista. Näyttää jopa raikkaalta paljon nähtyyn alkuperäiseen!

    • Kiitos mielipiteestäsi! 🙂 Ehkä en tee kamalan väärin jos nostan esille kopio-kysymyksiä. On hyvä keskustella.

  17. Jatka ihmeessä aiheesta postauksia. Kauniilla huonekaluilla Sisustaminen ei saa olla vain varakkaiden ihmisten etuoikeus. Arvostan suunnittelijan työtä mutta arvostan myös sitä että tavalliset ihmiset pääsevät nauttimaan kauniista huonekaluista huokeampaan hintaan. Minulla on kyseisten tuolien kopiot tilattu nettikaupasta koska ei olisi varaa ostaa pitkän pöydän ympärille 10 kpl aitoja. Tuoli on niin kaunis. Ehkä joku päivä kun on parempi taloudellinen tilanne pystyisin alkaa keräämään aitoja yksi kerrallaan.

    • Juu, aion kyllä jatkaa. Yritän kuitenkin löytää sellaisen linjan, jossa ei olisi ihan näin selkeitä kopioita. Ei tietenkään sisustaminen saa olla vain varakkaiden etuoikeus! Mekin ollaan ihan tavallinen perhen ja sisustelen niillä resursseilla mitä on. Se on pitkälti valintakysymys myös.

  18. Tämä on mielenkiintoinen aihe ja keskustelu! Olen samaa mieltä Nooran kanssa; kyllähän noista tuoleista erottaa selvästi, kumpi on eames ja kumpi ei. Kopio on tosiaan samannäköinen tuote, ja mielestäni tuo Jyskin tuoli tyylittelee eamesiä ihan onnistuneesti, olematta kuitenkaan räikeä kopio. Myönnän joskus harkinneeni dsr kopioiden ostamista, mutta pohdittuani asiaa totesin, että jos ei ole varaa aitoon, olen mieluummin ilman ja istun natisevilla Tapiovaaroillani 😉 Ja lukisin mielelläni jatkossakin näitä pihistä ja panosta juttujasi!

    • Kiitos mielipiteestäsi! 🙂 Minusta kopio voi olla vaikka muotoilu ei olisikaan ihan täysin sama. Kyllä tuosta kuitenkin heti tunnistaa, mistä tuolista on otettu mallia. 😉 Replica-tuotteita en halua nostaa esiin blogissani ollenkaan.

      Minusta natisevat Tapiovaarat kuulostavat paljon paremmalta valinnalta! 🙂

  19. Kannatan jatkoa ”pihistä vs panosta” -postauksille. Kauneimmat ja suosituimmat tuotteet päätyvät tietysti edullisemmiksi muokattuina markkinoille suuren kysynnän vuoksi. Sama muotokieli ei kuitenkaan ole aina suora kopio, joten olisi kiva päästä näkemään eri variaatioita muotoilusta. Tosi seikka sekin on, että Jyskin tuoleja saa viisi kappaletta yhden Vitran tuolin hinnalla. Nämä tuolit ovat hyvä valinta esiteltäväksi, sama väritys ja materiaalivalinnat, mutta aivan selkeästi eri tuoli.

    • Kiitos sinullekin mielipiteestä! 🙂 Kyllä näissä kopio-tuotteissa huomaa selkeästi sen, mitkä designtuotteet ovat pinnalla. Jännä seurata mitä näiden designtuotteiden suosiolle käy jatkossa. Kopiot saattavat kuitenkin nakertaa alkuperäisen viehätystä…

  20. Minä myös tykkään näistä pihistä/panosta-jutuista, vaikka selvät kopiot ärsyttävätkin. Itse suosin aitoja, ja olen yleensä mielummin ilman kuin ostan kopion. Jotenkin vielä ymmärrän nämä halpakauppojen reilusti edullisemmat kopiot, yleensä ero aitoon on selvä niin laadullisesti kuin ulkonäössäkin, mutta itseäni on alkanut rassaamaan design-merkkien keskuudessa ilmaantuva kopiointi. Esim. Muuton uutuustuoli muistuttaa minusta häiritsevän paljon AAC-tuolia. Jotenkin toivoisi ”oikeiden” brändien olevan tuollaisen yläpuolella.

    • Niinpä, tuo onkin hyvä pointti! Aika saman tyylisiä tuoleja on viime aikoina ilmestynyt monelta merkiltä.

  21. Ihan kivoja postauksia, mutta minäkin kannatan enemmän samantyylisten esineiden vertailua ennemmin kuin suorien kopioiden. Jotenkin tuntuu, että nykyään ”muodikkaat” sisustustavarat ja kalusteet ovat toinen toisensa kopioita. Esim se Hayn huopapallomatto, Muuton tuolit (vrt Koskisen Lento), suurinpiirtein kaikki Ikean jutut. Kaikista ei edes tiedä, kuka on matkinut ketä.

    • Jos seuraa paljon blogeja tai Instagramia (varsinkin Instaa), tulee helposti sellainen fiilis, että ”kaikilla on samantyylinen koti”. Todellisuus on kuitenkin ihan muuta. Mutta ehkä tämä lisää entistä enemmän sitä, että hankitaan yksilöllisempiä juttuja tai tehdään itse. 🙂

  22. kukakohan ostaa haute couture vaatteita jotka on ”aitoja”. eikohan meilla kaikilla oo kotona h&M, lindex, philppa k ja jopa gina tricot kuteita? olen ikean kanta asiakas koska ei oo halua pistaa enempaa likoon kun voin/taytyy.

    • Jokainen tekee valintansa. Ei se sisustuksen ydin kuitenkaan niissä merkeissä piile. Onneksi. 🙂

  23. Jatka ihmeessä, sisustushan perustuu kopioimiseen ja ideoiden ”varastamiseen/lainaamiseen” muutenkin. Täältäkin on monta ideaa lainattu 🙂 Toki arvostan alkuperäisiä tuotteita mutta valitettavasti osassa designtavaroissa laatu on luokattoman huonoa, ja pelkkä nimestä maksaminen ei kiinnosta.

    • Kiitti kommentista! 🙂 Tärkeintä on kuitenkin ideoiden vaihtaminen ja jalostuminen – sehän se sisustuksen ydin on.

  24. Vihaiseksi tulen kun näen noita kopioita. En osta kopioita vaan säästän ja ostan aidon kun siihen on varaa tai olen ilman. Voisin ostaa esim. Jyskistä jotain muuta, mutta nyt kun näin nämä en osta sieltä mitään.

    • Niin minäkin säästän mielummin. Minäkin olen ostanut Jyskistä lähinnä peittoja tai patjansuojuksia.

  25. Toivottavasti jatkat näiden pihistä / panosta -juttujen kirjoittamista – mielenkiintoisia. Se on yksi syy, miksi olen pysynyt lukijanasi.

  26. Minusta tuo Jyskin versio ei ole kopio vaan ennemminkin mukaelma, koska siinä on kumminkin todella selkeästi erilaiset jalat ja lisäksi tuo tyyny istuisosassa. Replikana pidän sellaista, jota ei voi erottaa kuvan tai edes välttämättä käytön perusteella aidosta. Nämä tuolit ovat selkesäti erilaisia keskenään, vaikka paljon on samaakin.

    Itse havahduin jokin aika sitten miettimään miksi haalisin itselleni ”design” sisustuksen? Siis miksi kiinnitin huomioni vain the kapineisiin. Muutama tavara kotona tästä kategoriasta löytyy, mutta ehkä voisi kääntää tulevissa katseensa myös siihen ”vain tavalliseen”, jos se miellyttää itseä. 🙂

    Noin muuten kannatan pihistä ja panosta -juttuja.

    • Juu, replica-tuotteet ovat ihan erikseen vielä. Mutta minusta Jyskin tuoli on kuitenkin selkeä kopio, koska siitä näkee heti mistä on otettu mallia. :/

      Sisustaminen on paljon muutakin kuin design-huonekaluja ja merkkejä. Ydin syntyy yhdistelmistä, kontrasteista ja kerrostumista, ja minusta sisustus jää hengettömäksi jos se näyttää design-myymälän näytetilalta. Mutta jokainen viihtyköön omassa kodissaan. 🙂

  27. Itseäni kiinnostaa vain erittäin harvat design-tuotteet, joten en osta sen enempää aitoja kuin niiden kopioitakaan. Silti on ihan mielenkiintoista lukea näitä vertailuja!

  28. Jyrkkä ei kopioille ja replicoille Reply

    Voisiko ”Pihistä-panosta” -asiaa lähestyä postauksissa enemmän siten, ettei tarvitsisi olla mahdollisimman samankaltainen/näköinen tuote tai – kuten tässä – törkeä kopioväännös. Blogillasi on vaikutusvaltaa ihmisten valintoihin, koska sinulla on iso lukijakunta ja olen ymmärtänyt, että arvostat aitoutta designissa ja muutenkin. Nämä tuolit keskenään vertailtuna minusta jotenkin sotivat tyyliäsi vastaan.

    Eli jos on pihistä-panosta tuoleista, niin eihän tuolin tarvitse olla mahdollisimman samannäköinen, vaan vaikkapa samaan tarkoitukseen sopiva ja samoilla ominaisuuksilla (jos esim. käsinojat, pyörät alla tms.) varustettu.

    Kahdeksallakymmenellä eurolla löytyy kivoja tuoleja, jotka eivät ole kökköjä kopioita. On aika saivartelua kommentoida, ettei ole kopio, koska Jyskin tuolin ulkonäkö on riittävän erilainen. Jalkarakenteen idea ON kopioitu Eamesilta, ei sitä yksikään Jyskin tuoleja suunnitellut ole itse keksinyt.

    Sitten on esineitä, joissa kopioinnin raja ei ole noin selkeä. Tosin olen huomannut sinulla olevan hyvä silmä niissäkin kopioitavien piirteiden huomaamiseen.

    Tällaisia ajatuksia 🙂 Olen täysin samalla linjalla Tunne tilat -bloggaajan kommentin kanssa. Itse ajattelen lisäksi, että jonkin esineen omistaminen ei ole mikään ihmisoikeus ja siten voisi perustella replican/kopion oston, kun ei juuri nyt ole varaa aitoon tms. Nykyään tuntuu menevät helposti sekaisin se, että mitä kaikkea voi vaatia saavansa. Tuskinpa kukaan sisustusblogeja seuraava elää sellaisessa tilanteessa, ettei ole huonekaluja tai muuta tarvittavaa ollenkaan, lähinnä on kysymys valinnoista ja kärsivällisyydestä (rahan säästäminen haluttuun esineeseen).

    En itsekään kaikista asioista kopioita tunnista, mutta koska sisustus kiinnostaa, niin siitä ne huomaan helpoiten. Kopiointi on varastamista, ei siinä tarvitse käydä keskustelua siitä missä ne aidot tuotteet valmistetaan, oikeuksien omistaja teettää siellä missä teettää. Ostajana kannattaa olla aktiivinen ja selvittää valmistusmaita ja -olosuhteita, mutta se on oman keskustelunsa paikka.

    • Hyviä pointteja! Kiitos! 🙂 Yritän jatkossa tehdä pihistä-panosta nostoja myös tuosta näkökulmasta.
      Minustakin Jyskin tuoli on selkeä kopio, vaikka vähän poikkeaakin Eamesin muotoilusta. Toisaalta haluan käydä myös tätä keskustelua, jotta tietoisuus kopioista lisääntyisi ja sitten jokainen voi itse päättää onko se oman etiikan mukaista.

  29. Ehdottomasti lisää tällaisia postauksia, joskaan ehkä ei niin räikeällä ’kopio-versioiden ostajien lyttäämisellä’. Itse en esimerkiksi IKIMAAILMASSA ostaisi mitään 500 euron TUOLIA! Yhtä tuolia! En tiedä, mikä teidän sisustusintoilijoiden palkkataso on, mutta tavallisen duunarin kuukausipalkalla saisi just ja just neljä tuollaista tuolia. Siitä ei sitten muuta tarvitsisi maksaa. Itsekin kuitenkin olen korkeakoulun käynyt, ja silti palkka on about 2000€/kk. Monella varmasti vielä vähemmän. Se on ainakin itselle merkittävin syy sille, miksi design-tuotteet saavat jäädä kauppaan ja otan mielelläni kopion (tai suosin Ikeaa).

    Eli kannattaa ajatella asiaa joskus jonkun toisenkin näkökulmasta. Kyllä varmasti jokainen ostaisi mieluusti jotain tuhansien eurojen arvoisia design-huonekaluja ja ties mitä koriste-esineitä, mutta valitettava tosiasia on se, että näiden esineiden käyttäjäkunta on kyllä tässä maassa erittäin pieni.

    • Jyrkkä ei kopioille ja replicoille Reply

      Oma kuukausipalkkani on nettona vajaa 1500 euroa, että siltä pohjalta kirjoittelen tiukkoja kantojani. Näin pienelläkään palkalla minulla ei mielestäni ole oikeutta kaikkeen mitä haluan ihan vaan siksi että haluan.

      Kun johonkin on kiinnostusta, niin säästämällä sitä voi asioita toteuttaa, ei mitenkään muuten, välillä menee pitkäänkin, mutta on se sitten palkitsevaakin. Mieluisia tuoleja olen ostanut yhden kerrallaan ja vieläkin on kesken, mutta en minä, perhe eikä vieraat lattialla joudu istumaan. 🙂

      • Ei mekään mitään suurituloisia olla. Teen nelipäiväistä työviikkoa, joten palkkani on siksikin pieni. Toki saan blogityöstäkin palkkaa, mutta siitä maksan yli 40% veroja. :/ Nämä ovat minustakin valintoja. Design-tuotteita voi löytää edullisestikin nettikirppiksiltä. Tai vaikkapa kun ostaa asunnon, voi ottaa pikkuisen enemmän lainaa, jotta saa sisustettua kotia – ei sitten tarvitse muutaman vuoden välein olla ostamassa uutta, mikä tulisi pidemmän päälle paljon kalliimmaksi.

  30. Tuo Jyskin tuoli on siis kopio, koska siinä on muovinen istuin ja puiset jalat? Samantyyppisiä tuoleja löytyy vaikka millä mitalla, esim. Bo Conceptin Adelaide, Kasper Salton Nap, jne. Ikeallakin oli joku vastaava. Näistä kaikkia voisi tällä perusteella luonnehtia kopioiksi. Vaikutteita ovatkin varmasti saaneet mutta mitä sitten? Kehityksen kuuluu kehittyä ja jos muiden designista ei saisi ottaa vaikutteita niin aika vähissä olisi suunnittelijoilla keinot.

    Tietokone jolla kirjoittelet blogejasi on myös ”kopio”, koska siinä on käytetty samoja design-valintoja kuin jossain toisessa tietokoneessa. Todennäköisesti käyttöjärjestelmänä on Windows tai OS X jotka ovat kopioita Mac OS:stä. Itseasiassa OS X kopioi myös Unixia. Ja Mac OS taas kopioi Xeroxin muinaista ikkunointisysteemiä.

    Kumpi muuten on aidompi DSW, Vitran versio, vai Herman Millerin versio? Vitrahan on loppujenlopuksi vain lisensoinut oikeudet Eamesien designiin täälläpäin. Eli *tadaa* onkohan se Vitrankin tuoli oikeastaan kopio?

    Ja mistä sitten loppujen lopuksi herrat Eamesit saivat inspiraationsa omiin tuoleihinsa…

  31. Hei! Pakko kommentoida 😀 olen itse puuseppä ja suunnittelen kaikki tuotteeni itse. Mielestäni esittelyssäsi oleva jyskin tuoli ei ole kopio – sitä ei ole plagioitu. Kopio on juuri saman näköinen tuote, jokaei vain ole aito. Maailma on täynnä samankaltaisia tuotteita, jiten on mahdotonta llöytää ja suunnitella täysin uudenlaista, mitään muistuttamatonta tuotetta! Sain huomata sen koulussa jo kun suunnittelimme paperille jos minkän näköisiä tuotteita että kaikista löytyi myöhemmin joku samantyylinen netistä!

  32. Olen täsmälleen samaa mieltä kahden edellisen kommentoijan kanssa. Se, että tuote muistuttaa jotain toista tuotetta, ei tee siitä kopiota. Tässä kyseessä olevien tuolien kaltaisia tuoleja löytyy vähän joka kaupasta milloin kenenkin valmistamina.

    Kuten myös esim. Artekin jakkara, joka ei ole kovin persoonallinen tuote. Vastaavanlaisia saa joka kaupasta ilman, että mikään niistä on kopio mistään.

    Vasta tismalleen samanlaisen tuotteen valmistaminen kuin joku muu, on mielestäni kopioimista.

    Feikki on joku tuote, joka on joko suora kopio jostakin ilman mitään eroja tai sitten tuotteeseen on laitettu jonkun toisen tuotteen logo tms.

Write A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.