Tietoa mainostajalle › Tietosuojaseloste ›

Kuunvaihde ja aika kurkistaa taas menneen kuukauden sisustusuutisiin. Elokuu oli melkoisen vilkasta aikaa ja moni brändi julkaisi uutuusmallistoja ja ennakkotietoa lähestyviin Habitare-messuihin liittyen.

Kuva: Saana ja Olli

Yksi mielenkiintoisimmista sisustusuutisista on muotoilijapariskunta Saana ja Ollin Essis Collectionille suunnittelema lasiseinä, joka lanseerataan virallisesti Habitaressa.

Kuopiolaiselle Lasilinkille suunnitellun Auringonnousu -lasiseinän lähtökohtana oli aikaa ja katselua kestävä, selkeälinjainen lasiseinämalli. Tavoitteena oli suunnitella seinä, joka soveltuisi monenlaiseen kylpyhuoneeseen ja olisi käytettävissä myös muissa tiloissa. Inspiraationa toimi ikiaikaisen saaristolaismaiseman kauneus kanavoituna graafiseen muotoon. Seinässä ajatuksena oli leikitellä erilaisilla tekstuureilla ja heijastuksilla lasipinnan läpi.

”Oli mielenkiintoista tutustua uuteen materiaaliin, joka antoi uudella tavalla mahdollisuuksia työskennellä kolmiulotteisen pinnan ja valon kanssa. Olemme innoissamme lopputuloksesta”, kertoo Olli Sallinen yhteistyöstä.

Lasiseinistä lanseerataan Habitaressa ensimmäinen malli, jolle on tulossa jatkoa myöhemmin.

Iittala julkaisi jo joululahjavinkkilistan, jossa esitellään syyskauden uutuuksia. Ajaton Essence-sarja verhoutuu syksyllä uusiin väreihin: tummanharmaaseen, sammalenvihreään ja vaaleaan pinkkiin. Iittalan lasitehtaalla suupuhalletuista kausituotteista on kaikissa väreissä saatavilla juomalasi (0,35 l) ja sammalenvihreänä sekä vaalean pinkkinä kaadin (1 l). Uutuutena nähdään myös ihastuttava lasinen Nappula-kynttilänjalka sammaleenvihreässä sävyssä.

Iittala lanseerasi myös uudet, suu-puhalletut joulupallot, jotka ovat saaneet perinteisen punaiset sävyt. Vuosittain ilmestyvä Iittalan keräilypallo kunnioittaa tänä vuonna Tapio Wirkkalan suunnitteleman Ultima Thulen 50-vuotisjuhlaa. Lasipallo on koristeltu Ultima Thulesta tutulla kuviolla, joka tuo mieleen lumen ja  jään.

Syksyllä 2018 Iittala juhlistaa 50 vuotta täyttävän Ultima Thulen juhlavuotta tuomalla ikoniseen sarjaan ensi kertaa värillisiä osia tyylikkäässä sateen sävyssä. Sateen väri tuodaan 20 cl lasiin, 115 mm kulhoon, kynttilälyhtyyn sekä settiin, joka sisältää kaksi 20 cl lasia ja karahvin.

Kuva: Mifuko

Suomalainen sisustusalan designyritys Mifuko Oy on käynnistänyt yhteistyöprojektin yhdysvaltalaisen Crate and Barrelin kanssa. Crate and Barrel lanseeraa Mifukon tuotteet ja tarinan sisustusliikkeidensä tuloaulassa.

Mifukon koreissa kenialainen perinteinen käsityö yhdistyy suomalaiseen muotoiluun. Toiminta on World Fair Trade Organization -järjestön (WFTO) sertifioimaa ja tuotteet valmistetaan Reilun kaupan periaatteita noudattaen. Mifuko työllistää kenialaisia käsityöläisiä ja sitä kautta luo hyvinvointia maaseudun naisyhteisöille.

”Olemme iloisia, että Mifukon tarina leviää laajalti Yhdysvalloissa. Meille on tärkeää, että voimme kertoa korintekijöiden tarinan asiakkaalle. Tilaukset tuovat työtä ja turvaa maaseudulle, jossa muuten tulonlähteitä ei pienviljelyksen ja käsitöiden lisäksi juuri ole. Korit ovat taidokkaasti valmistettuja ja hyvin suunniteltuja, niitä on ilo viedä maailmalle.” kertovat yrityksen perustajat Mari Martikainen ja Minna Impiö.

Kuva: Pentik

Kotimainen Pentik on julkaissut syysmallistonsa. Tämän syksyn uutuuskuosi on Liina Harjun suunnittelema Krysanteemi. Kuosissa keltaiset suuret kukat hehkuvat ruskan sävyissä, joita tummat lehdet ja marjoja notkuvat oksat ympäröivät. Mallistossa on myös uusia lyhtyjä ja valaisimia. Pääset selaamaan Pentikin syyskuvastoa tästä linkistä.

Kuva: Iittala & Arabia Muotoilukeskus

Iittala & Arabia Muotoilukeskuksessa avautuu syyskuussa Morrisonin itsensä kuratoima Jasper Morrison – Objects and Atmosphere -näyttely, joka esittelee suunnittelijan maineikasta uraa esineiden ja A World Without Words -videoteoksen kautta. Näyttely on avoinna 8.9.2018–11.11.2018.

Morrison on kiinnostunut hyvin muotoilluista, arkisista käyttöesineistä, jotka palvelevat käyttötarkoitustaan. Usein esineiden muotoilija ei ole tiedossa, ja esineet, kuten sakset tai paperiliittimet, saattavat olla kaikessa arkisuudessaan huomaamattomia. Morrison ihailee ”laatua ja luonnollisuutta, joka anonyymeilla esineillä usein on, kun ne nähdään irrallaan suunnittelijansa nimestä ja brändistä”. Hänen mukaansa anonyymit esineet muistuttavat muotoilijoita siitä, että suunnittelijan tunnettuuden sijaan esineen elinkaaren ratkaisee se, kuinka hyvin muotoilu kestää aikaa.

Jasper Morrison – Objects and Atmosphere -näyttely saa katsojan pohtimaan, mikä on olennaista esineissä ja tunnelman luomisessa, ja näyttelyn toivotaan herättävän keskustelua muotoilun merkityksestä. Näyttely on osa Helsinki Design Weekin virallista ohjelmistoa.

Iittala työskentelee parhaillaan Jasper Morrisonin kanssa. Yhteistyö julkistetaan myöhemmin syksyllä.

Kuva: Clas Ohlson

Clas Ohlsonin myymälät ja verkkokauppa täydentyvät syksyn tullen uusista tunnelmaa luovista valaisimista ja piensisustustarvikkeista. Osa tuotteista on saatavilla vain Clas Ohlsonin verkkokaupasta. Mukana on yllättävän kivannäköisiä tuotteita, joten siksi vinkkaan näistä sisustusuutisissa.

Kuva: JYSK

Myös JYSK:in syysmallistosta löytyy monta kivannäköistä sisustustuotetta ja huonekalua. JYSK:n uutuusmallistojen kolme keskeistä teemaa ovat Creative Mind, Human Nature ja The Thinker.

Leikkisä trendi Creative Mind yhdistää naiselliset kuviot etnisiin yksityiskohtiin. Huonekalujen pyöristetyt muodot ja sirot rakenteet lisäävät kotoisan boheemia vaikutelmaa. Human Nature puolestaan on luonnonläheinen trendi, jossa luonnon kauneus on keskeinen innoittaja. Värikartan sävyt huokuvat rauhoittavia sinisen, vihreän ja ruskean sävyjä. Materiaalivalinnoissa korostuvat metalli, lasi ja puu. The Thinker perustuu skandinaaviseen minimalismiin. Tyylikkyys ja eleganssi koostuvat ajattomista sinisen, harmaan ja mustan sävyistä sekä selkeistä muodoista. Metalli, lasi, keramiikka ja puu toimivat materiaaleina tyylille, josta puuttuvat kaikki ylimääräiset häiriötekijät.

“Syyskauden keskeinen teema on pehmeys. Se on nähtävissä lämpimässä väripaletissa ja tuotteiden muotokielessä, samoin kuin pintamateriaaleissa. Ripaus vintagea antaa kiehtovan vivahteen kodin tunnelmaan, ja erilaiset kuviot toimivat mainiosti ajattomien klassikoiden kanssa. Erityisesti sävy sävyyn valitut harmoniset väriyhdistelmät luovat rauhaisan ilmapiirin”, kuvailee JYSK:in markkinointipäällikkö Riikka Leskinen.

Lyhyesti:

  • IKEA julkaisi vuoden 2019 kataloginsa. Pääset selaamaan sitä tästä. Lue myös IKEA:n 75-juhlavuotismallistosta täältä.
  • Marimekko julkaisi jo tietoa ensi kesän 2019 kodin mallistostaan. Lue lisää: Marimekko Home SS19
  • Artek ja Forbo Linoleum haastoivat muotoilun opiskelijat tekemään kokeiluja kahdella Artekille ja Forbolle läheisimmällä materiaalilla: puulla ja linoleumilla. Projektia esittelevä Gotta Serve Somebody -näyttely on esillä Artek Helsinki -myymälässä 6.-29.9.2018
  • Tanskalainen Ferm Livingin syyskatalogia pääset selaamaan tästä.
  • Granitin syysuutuudet ovat myös saapuneet myymälöihin ja verkkokauppaan. Lue lisää: Granitin syksy 2018.

Kuvalähteet merkitty kuvan alle. Artikkelikuva: Iittala.

Author

Write A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.