Moni brändi esittelee jo ensi kevään uutuuksiaan ja nyt kurkistetaan niihin myös lokakuun sisustusuutisissa. Mukana uutuuksia upeilta suomalaisilta brändeiltä kuten Marimekko, Iittala ja Fiskars.

Kuvat: Marimekko

Marimekko on julkaissut kuvia kevään 2022 mallistoistaan. Keväällä 2022 nähdään Marimekon ensimmäiset mallistot, joiden suunnittelua uusi luova johtaja Rebekka Bay on vetänyt. Kodin mallistossa nähdään raikkaita uusia näkökulmia arkeen.

Kuviofuusiot ovat yksi kodin kevätmalliston kantavista ajatuksista. Maija Isolan Gabriel Näkki, Unikko Ralli ja Lokki Pergola yhdistävätkin kaksi arkistokuosia uudeksi taiteelliseksi tulkinnaksi. Kevään uutuuskuosi Elokuun Varjot on ylistys vehreydelle – kuvion inspiraa­tion lähde oli Maija Louekarin oman kodin hieman villiintynyt puutarha. Tämä runsas kuosi pukee kauden tekstiilien lisäksi Oiva-sarjan lautasia, mukeja, kulhoa sekä uutta amppelia.

Kevätmallisto esittelee uutuuksia myös aamiaispöytään: esimerkiksi Tiiliskivi-kuosisen 9 dl pressopannun sekä Maija Louekarin Alku-kuviolla kuvitetut uudet korvalliset Oiva-annoskulhot ja munakupit.

Marimekon tavoitteena on vähentää kemikaalien käyttöä ja löytää ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja tekstiiliteollisuudessa tyypillisesti käytettäville väreille. Kevään 2022 mallistossa nähdäänkin Unikko-kangas ja keittiötekstiilejä, jotka on painettu luonnollisella indigolla. Tätä luonnonväriä saadaan värimorsingosta uuttamalla.

Lisäksi kodinmallisto sisältää tuotteita, jotka on valmistettu ympäristöä vähemmän kuormittavista materiaaleista, kuten valkaisemattomasta puuvillasta ja pellavasta sekä kierrätetystä puuvillasta ja villasta.

Kuva: Iittala

Teema-sarjan 70-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Iittala tuo sarjaan kolme uutta väriä: sinisen, ruskean ja vaalean pellavan. Kaksi nostalgista vintage-väriä, sininen ja ruskea, ovat saaneet inspiraationsa alkuperäisen, Kilta-nimellä vuonna 1952 julkaistun kokoelman väripaletista. Lisäksi sarja täydentyy uudella rauhoittavalla pellavan sävyllä. Myös Teema-tarjoiluastioita julkaistaan juhlavuonna uusissa väreissä.

1950-luvun Kilta-kokoelma on innoittanut myös vintage-sävyjen hivenen läpikuultavan lasituksen. Läpikuultavuuden aste vaihtelee hieman astian muodon mukaan, mikä tekee jokaisesta esineestä yksilöllisen. Sävyt mukailevat alkuperäisen kokoelman väritystä ja tunnelmaa. Vintage- ja vanhat värit eivät kuitenkaan ole täysin identtisiä, sillä väri- ja lasitusstandardit ovat muuttuneet 70 vuoden aikana.

Täysin uutena värinä Iittala tuo kokoelmaan luonnonläheisen ja pehmeän pellavan. Pellavansiementen ja viileän tuulenvireen inspiroima rauhoittava sävy sopii kauniisti yhteen sarjan muiden värien kanssa.

Muotoilija Kaj Franckin vision mukaisesti Teema-sarjaan kuuluu edelleen vain arjen olennaisia esineitä, jotka ovat monikäyttöisiä, pinottavia, kestäviä ja yhteensopivia. Uunin, pakastuksen, mikroaaltouunin ja konepesun kestävät astiat soveltuvat kaikkiin keittiön tarpeisiin aina alkuvalmisteluista ruoanlaittoon, esillepanoon ja tarjoiluun.

Kuva: Fiskars

Fiskarsin kierrätysmateriaaleista valmistettujen ja 100 % kierrätettävien ReNew-saksien valikoima laajenee nyt tuoteperheeksi. Tuotteet on valmistettu kierrätetyistä ja uusiutuvista materiaaleista, jotka ovat myös 100 % kierrätettäviä. Saksien kahvat on valmistettu biokomposiitista, joka koostuu kierrätysmuovista ja uusiutuvasta puukuidusta, ja saksien terät ovat ruostumatonta kierrätysterästä. Jokainen saksipari testataan käsin Fiskarsin Billnäsin tehtaalla.

Tuoteperheeseen kuuluu seitsemän saksimallia. Saksien jokainen yksityiskohta on hiottu huolellisesti mukavuuden ja tarkkuuden aikaansaamiseksi, kaikessa suunnittelussa on huomioitu myös tuotteen ympäristövaikutusten minimointi.

Kuten kaikki Fiskarsin sakset, myös ReNew-kierrätyssakset ovat käytössä kestäviä ja luotettavia. Kierrätyssaksien käyttöiän lopulta täytyttyä kaikki tuotteen osat voidaan kierrättää ja käyttää uusien tuotteiden luomiseen yhä uudelleen. Palauttamalla vanhat kierrätyssakset Fiskarsille kuluttajat voivat olla varmoja, että yksikään osanen ei mene hukkaan.

Kuva: Kultakeramiikka

Kultakeramiikka julkaisee astiamalliston yhteistyössä Saanan ja Ollin kanssa. Maailman Synty -yhteistyömalliston kuosi on saanut inspiraationsa suomalaisista myyteistä ja rikkaasta seinävaateperinteestä. Astiat on valmistettu lähituotantona Kultakeramiikan omalla tehtaalla konepesun, mikron, uunin ja pakastuksen kestävästä vitroposliinista.

Maailman Synty -astioita on myynnissä Prismoissa sekä Kultakeramiikan Outlet-myymälöissä ja verkkokaupassa.

Kuva: Artek

Artek 2nd Cycle juhlistaa 10-vuotista taivaltaan kymmenen ainutlaatuista esinettä esittelevällä TEN-näyttelyllä, jonka jokainen esine kertoo omalla tavallaan Artek 2nd Cyclen tarinasta ja missiosta. Näyttelyn harvinaisuudet ovat myynnissä ainoastaan Artek 2nd Cyclen pop up -verkkokaupassa sekä Artek 2nd Cycle  -myymälässä Helsingissä.

Artek 2nd Cycle keskittyy elämää nähneeseen kotimaiseen muotoiluun: se ostaa ja myy käytettyjä kalusteita, valaisimia ja muuta kiinnostavaa esineistöä antaen niille uuden elämän.

TEN-myyntinäyttelyn esineisiin kuuluvat muun muassa varhaista tuotantoa oleva, kauniisti patinoitunut Alvar Aallon ikoninen jakkara 60, joukko Ilmari Tapiovaaran Domus-tuoleja, Aaltojen suunnittelemia harvinaisuuksia, kuten Aino Aallon tunnettuun Bölgeblick-sarjaan kuuluvat snapsilasit, ynnä muuta aina keinutuolista käsipeiliin suunnittelijoinaan muun muassa Ben af Schultén, Maija Heikinheimo, Paavo Tynell ja Yrjö Kukkapuro.

Kuvat: Ellos

Elloksen uusin kodinmallisto perustuu vaalean ja rauhalliseen sävymaailmaan. Skandinaavisen yksinkertainen tyyli saa särmikkyyttä utuisista sinisistä sävyistä ja ruosteenpunaisista yksityiskohdista. Luonnonmateriaalit, vaaleat sävyt ja kontrastia antavat sinisen, roosan ja ruosteen sävyt luovat malliston pohjan, joilla sisustaa kodin eri tiloja.

Lyhyesti:

  • Lifestyle-ketju MUJI juhlistaa Helsingin Kampissa sijaitsevan Euroopan lippulaivamyymälänsä kaksivuotismerkkipäivää lokakuun lopusta vuoden loppuun saakka. MUJI on tehnyt tiivistä yhteistyötä K-ryhmän kanssa laajentaakseen toimintaansa Kampin myymälän lisäksi myös muualle Suomeen. MUJI-osastoja avataan loppuvuoden aikana K-Citymarket Kupittaalle Turkuun, K-Citymarket Iso Omenaan Espooseen ja K-Citymarket Pirkkalaan. Myös ensi vuonna on luvassa laajentumisuutisia, joten MUJI-tuotteista pääsee lähitulevaisuudessa nauttimaan entistäkin isompi joukko suomalaisia.
  • Kahdeksas vuosittainen IKEA Life at Home -raportti tuo esille, että koti, jota rakastat voi vaikuttaa positiivisesti henkiseen hyvinvointiisi. Meille suomalaisille nukkuminen on tärkein henkisen hyvinvoinnin edistäjä kotona; jopa siinä määrin, että olemme maailmanlaajuisestikin tarkasteltuna unen arvostajien kärkipäässä. Globaali tutkimusraportti löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta: https://lifeathome.ikea.com/. Tutustu Suomen tuloksiin tästä: IKEA Life at Home 2021 Suomi

 

Artikkelikuva: Iittala

Author

Write A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.