Me olemme nauttineet lämpimistä kesäpäivistä täysin sydämin ja blogikin huilasi viikonloppuna. Varmasti tekin nautitte mielummin kesäpäivistä muulla tavoin kuin netin ääressä? Eilen sunnuntaina teimme aivan mahtavia retkiä lähiympäristöön ja päätin koota blogiin palasen kauneinta Kokkolaa retkiltämme. Tässäpä muutama vinkki täällä Keski-Pohjanmaalla reissaaville.

Tankar

Tankarin saari on yksi idyllisimmistä kohteista tällä alueella. Vaikka olen asunut lapsuuteni Kokkolassa ja palannut tänne oman perheen kanssa, kävin Tankarissa ensimmäistä kertaa vasta eilen. Monena kesänä retki Tankkariin oli suunnittelilla, mutta aina se vain jäi tekemättä. Onneksi nyt päätimme lähteä, sillä tuo pieni saari hurmasi minut täysin!

Vanhat kalastajamökit sekä niiden keskellä sijaitsevat kahvila ja vierasmaja muodostavat viehättävän saaristolaiskylän, jota vanha kirkko hallitsee omalta kallioltaan. Hylkeenpyyntimuseo esittelee rannikon vanhaa pyyntikulttuuria ja majakanseutu luotsi- ja majakanvartijaperheiden elämänpiiriä.

Tankar on vanha kalastajakylä, jonka tunnusmerkkinä on kaunis, vuonna 1889 valmistunut majakka. Saarta kiertävät pienet polut, jotka risteilevät viehättävästi harmaantuneiden sekä söpöjen punaisten mökkien lomassa. Saaressa on pieniä poukamia, joissa voi käydä uimassa. Kahvilassa voi istahtaa ja nauttia perinteistä lohikeittoa.

Tankariin pääsee Kokkolan Meripuistosta Jenny-laivalla puolessatoistatunnissa. Me saimme kyydin Mankun ystävältä ja hurautimme saareen moottoriveneellä vajaassa puolessa tunnissa. Moottorivenematka jo itsessään oli elämys minulle ja lapsille, kun emme ole tottuneita veneilijöitä. Lue lisää Tankarista täältä.

Neristan ja Suntin ranta

Kokkolan keskustan viehättävin osuus on tietysti vanhakaupunki Neristan. Se sijaitsee muutaman kävelyaskeleen päässä ”ydinkeskustasta”. Neristan on yksi Suomen yhtenäisimpiä ja laajimpia, säilyneitä puukaupunkeja. Neristanissa minua viehättävät idylliset puutalot ja niiden viihtyisät sisäpihat.

Neristanista löytyy muutama pieni liike, kahvila sekä ravintola Nera (entinen Vanhankaupungin Ravintola). Vanhassakaupungissa järjestetään myös opastettuja kierroksia, joissa alueen historia tulee tutuksi.

Neristanin läheisyydessä virtaa kaupungin halkaiseva joki Sunti, jonka varrelta lähtevät pyörätiet johtavat aina merenrantaan, Meripuistoon ja Ravintola Mustakarille saakka. Tuo on yksi lempipyöräilyreiteistäni.

Ohtakari

Lähellä meidän mökkimaisemia sijaitsee yksi alueen kauneimmista kohteista: Ohtakari. Kun talvella ajelimme tuonne mökkitonttivierailun jälkeen ja huokailin kauniita näkymiä, totesi tyttömme yhden hauskimmista lausahduksistaan: ”Äiti oksentaa kohta sateenkaaria”. En ollut käynyt Ohtakarissa moneen vuoteen ja olin jo unohtanut kuinka ihana paikka se onkaan.

Idyllinen vanha kalastajakylä on täynnä pieniä punaisia mökkejä. Saareen johtaa kapea tie, jonka molemmin puolin aukeavat upeat merinäkymät. Tällä alueella sijaitsevat todella upeat hiekkarannat ja vielä illallakin rannoilla riitti uimareita – kiitos upean kesäsään.

Me kiersimme iltalenkillä Ohtakarin luontopolun, jonka varrelta aukesi monta kaunista näkymää. Saaren keskiosassa sijaitsee myös näkötorni, jonne piti tietysti myös kiivetä kuvaamaan.

Omat vinkkini keskittyvät ennemminkin visuaalisesti kiinnostaviin paikkoihin kuin ostos- tai ravintolasuosituksiin. Lyhyesti voisin mainita toki, että Kokkolan keskustassa sijaitsee monia ruokapaikkoja ja ostosmahdollisuuksia tarjoaa kauppakeskus Chydenia. Viehättävä ravintola Roja sijaitsee Isokadulla, jonka varrelta löytyy myös esimerkiksi sisustusliike Zinna. Valitettavasti Kokkolan sisustustarjonta ei ole kovin monipuolinen, mutta jos mahdollista kannattaa tehdä reissu myös läheiseen Pietarsaareen, jossa sijaitsee mm. ihastuttava Legera.

Tällä viikolla Kokkolassa riittää vilinää, sillä kaupungin valtaavat pienet jalkapalloilijat Kokkola Cup -tapahtumassa. Lisäksi keskustan keskeiset kadut täyttyvät ruokakojuista, kun Ruokatori-tapahtuma saapuu kaupunkiin.

Lisää matkailuvinkkejä löydät tuota pikaa Visu Sillvan -blogista, jonne herttainen Suvi kokoaa koostetta sisustusbloggaajien vinkeistä ympäri Suomen.

Translation: The most beautiful places at my home town.

Author

6 Comments

1. Ohtakari on ihana. Lapsuuden kesät vietettiin Lohtajan Pitkäpauhassa ja Ohtakarissa käytiin aina ostamassa kalaa suoraan kalastajilta. Tuttava perheellä oli ihana punainen venevajasta tehty mökki Ohtakarissa?.

• Suvi M Reply

Niin onkin! Ehkäpä meidänkin tulee useammin käytyä Ohtakarissa, kun mökkitontti sijaitsee niillä main. 🙂

2. Ohtakari oli kyllä hieno paikka. Vietimme siellä viime yön ja aamulla pulahdimme raikkaaseen mereen uimaan. Oli muutes aika kylmää vettä vielä tähän aikaan vuodesta.
    En yhtää ihmettele ihastumistanne mökkitonttiin. Kaunista seutua.

• Suvi M Reply

Kiva kuulla! 🙂 Sittemmin vesi lienee lämmennyt kovasti…? Meidän mökkitontin poukamassa on todella lämmin vesi. Pitäisikin hommata lämpömittari. Toki Ohtakari on enemmän avomeren suunnalla, joten siellä saattaa olla kylmempi vesi.

3. Kaunis postaus, kiva kun lähdit mukaan haasteeseen! En ole itse koskaan käynyt Kokkolassa, mutta tekisi mieli kyllä kovasti käydä. Rannikon kaupungeissa on ihana, omanlainen tunnelmansa. Neristan etenkin jäi nyt kovasti houkuttelemaan. <3 Kauniita kesäpäiviä sinne!

Kiitos sinulle tosi kivasta haasteesta! 🙂 Toivottavasti tiesi johtaa joskus tänne suunnalle. Kauniita kesäpäiviä sinnekin! 🙂

Write A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.