Tukholmassa sattui olemaan Formex-messut meidän viikonloppureissun aikaan, joten päätimme piipahtaa sielläkin. Joka syksy ja talvi järjestettävät Formex-sisustusmessut on suunnattu jälleenmyyjille ja sisäänostajille – ei siis tavallisille kuluttajille. Sitä en ollut selvittänyt etukäteen ja messuvierailu meinasi tyssätä jo sisääntuloaulaan. Aulavirkailija oli todella tiukkana ja minun piti todistaa blogini olemassaolo käyntikortilla ja henkkareilla. Mankku pääsi ”kuvaajan” roolissa minun mukanani sisään. Kyllä meitä nauratti!
Parasta Formex-messuilla oli minusta aulatilaan rakennetut ja stailatut Layout-esillepanot, mistä yllä olevat kuvatkin olen napannut. Asetelmat oli rakennettu ammattitaidolla, eikä tavaraa ollut liikaa. Samaa ei voi sanoa messuista yleisesti, sillä messuhallit olivat aivan täynnä riemunkirjavia osastoja. Sieltä todellakin löytyi jotakin jokaiseen makuun! Niinhän se pitää ollakin tämän tyyppisillä messuilla, joissa yritykset etsivät uusia brändejä liikkeisiinsä.
Vallalla olevat sisustustrendit oli helppo bongata:
- samettia, samettia, samettia
- tummia, murrettuja sävyjä
- kuivahtaneita kukkia ja oksia
- trendikkäitä ja persoonallisia esineitä
- ripaus pinkkiä (yllättävää Tine K:n osastolla)
- safari-tyyliä
- luonnollisia sävyjä ja materiaaleja
Tästä kuvagalleriasta pääset kurkistamaan messuhallien osastoihin (kuvat aukeavat suuremmiksi klikkaamalla):
Täytyy myöntää, että minua alkoi messuilla ahdistaa se tavaran määrä! Sitä oli niin paljon ettei mikään päässyt oikeuksiinsa. Uskon etten enää toista kertaa Formexiin lähde, mutta Tukholman huonekalumessut sen sijaan houkuttelisivat. Siellä olin parisen vuotta sitten ja ne messut ovat yleisilmeeltään oikein inspiroivat ja tyylikkäät. Toki Formexistakin sai inspiraatiota, mutta yleisilme jäi sekavaksi.
Translation: I went to Formex fair in Stockholm this weekend. There was so much stuff! The most inspiring area was the Layout exhibition in the entrance hall.
2 Comments
Ensimmäiset kuvat minuakin enemmän mielytti, kun tavaraa ei ollut liikaa. Varmasti monta kaunista juttua jää huomaamatta, kun tavaraa on liikaa esillä ja väriä paljon. Monesti yksinkertainen vain on kaunista ja värit osataan ns. oikealla tavalla esiin laittaa keskenään.
Kyllä, tuolla entisestään vahvistui se fiilis, että yksinkertaisuus on kaunista. Mutta toisaalta, onhan messujen tarkoitus myydä jälleenmyyjille omia tuotteita, joten ehkä silloin täytyy laittaa ihan kaikki esille…