Terveiset Ruotsin reissulta! On tullut pidettyä pientä blogilomaa, mutta nyt olisi luvassa raporttia meidän roadtripiltä. Kuvia oli kertynyt aikamoinen määrä ja karsimiseen meni tovi. Lähdimme siis keskiviikkona Vaasan kautta Uumajaan ja siitä edelleen omalla autolla Örnsköldsvikiin ja Tukholmaan. Lapset halusivat tänä kesänä tehdä laivareissun, sillä he eivät aiemmin olleet käyneet laivassa. Koska olisimme joka tapauksessa joutuneet ajamaan Turkuun tai Helsinkiin, päätimme ajaakin tuon matkan Ruotsin puolella ja niinpä hyppäsimme laivaan jo Vaasasta.

IMG_9353Raippaluodon silta

Wasalinen laivamatka kesti vain nelisen tuntia ja sitten olimmekin Uumajassa. Sieltä ajoimme suoraa Örnsköldsvikiin, jossa yövyimme yhden yön vanhassa linnamaisessa hotellissa. Torstaiaamuna starttasimme jälleen auton ja lähdimme köröttelemään kohti Tukholmaa. Tavoitteena oli ihastella ruotsalaisia maisemia – vähän vaihtelua jo tutuksi käyneelle Kokkola-Turku/Helsinki reitille. Höga kusten -rannikolla olikin upeita maisemia ja hienoja siltoja. Mutta Sundsvallin jälkeen alkoivat maisemat olla hyvin samanlaisia kuin Suomessa. Tiet olivat kyllä todella hyvät ja ohituskaistoja oli runsaasti.

Torstai-iltapäivänä saavuimme Tukholmaan. Emme olleet suunnitelleet Tukholman vierailulle mitään erikoista ohjelmaa, sillä olimme siellä vain yhden yön ja lapset odottivat vain pääsevänsä ”isolle laivalle”, Viking Gracelle. Minulla oli toiveissa käydä kiertelemässä Östermalmin sisustusliikkeissä, ainakin Asplundilla. Mutta koska älypuhelimissa ei toiminutkaan verkko Tukholmassa, emme voineet enää tarkistaa reittiä Google mapista, joten eksyimme vähän reitiltä. Metrossakin seikkailimme vähän miten sattuu, mutta eipä se haitannut. Käppäilimme sitten vain vanhan kaupungin ympäristössä ja kävimme siellä syömässä ihanassa italialaisessa ravintolassa.

Poikkesimme kyllä NK:n tavaratalossa, mutta tuumasin, että voin tehdä sisustusputiikkikierrokset toisella kertaa. Oli rentouttavaa vain fiilistellä Tukholmaa ilman tarkempaa päämäärää tai aikatauluja. Naureskeltiinkin, että meidän ainoat Tukholman ostokset olivat tekotukka ja jalkapallo (neiti halusi ”Elsa-letin” ja poika halusi mennä potkimaan palloa hotellin lähellä olevaan puistoon).

Yövyimme hotels.comin kautta löytyneessä Nofo Loft -hotellissa Södermalmilla. Hotellissa oli todella viihtyisät yleiset tilat ja suojaisa kirsikkapuiden ympäröimä sisäpiha. Huone oli ihan perustasoinen ja kylppäri ja wc sijaitsivat käytävällä. Ihan mainio paikka yhdeksi yöksi. Aamulla oli aikainen herätys, sillä laiva kohti Turkua lähti jo klo 7.45 ja autokannelle piti olla jo tuntia aiemmin perillä.

IMG_9763 Laivan hytin ikkunasta ihastelimme Ruotsin saariston mökkejä. Eron Turun saariston mökkeihin huomasi ainakin siinä,
että Suomessa mökit rakennetaan kauemmaksi rannasta, puiden taakse piiloon.

Viking Gracella aika kului mukavasti. Olimme varanneet oman hytin, vaikka matkustimme päivällä ja se oli hyvä ratkaisu, sillä välillä oli mukava käydä levähtämässä hytissä. Tekemistä laivalla riitti ihan mukavasti. Lapsille meinasi kyllä tulla surku, kun pallomeren yläikäraja oli 6 vuotta, mutta onneksi sieltä löytyi tekemistä isommillekin lapsille.  Lopulta neiti kävi kyllä myös pallomeressä, sillä vastahan hän täytti seitsemän.

Turussa kävimme moikkaamassa siskoani ja ajoimme vielä Merikarvialle Mankun kaverin mökille. Mökillä säät suosivat ja talviturkki tuli heitettyä vihdoin.

IMG_9834Mankun kaverin mökillä Merikarvialla on melkoisen kesy joutsen

Saavuimme kotiin eilen illalla ja kyllä taisi tulla uni kaikille melko nopeasti. Ihanaa olla kotona taas! Tuntuu, että olisimme olleet reissussa viikon, sillä ehdimme nähdä niin paljon neljässä päivässä. Nyt on täytyy purkaa laukut ja palata taas arkeen.

Enpä tiedä kirjoittelenko sisustusuutisia tällä viikolla, sillä tuntuu olleen melko hiljainen viikko niiden suhteen, mutta katsotaan. Ainakin taidearvonnan voittaja minun pitää vielä arpoa… Paluu normaalirutineihin on siis edessä. Onneksi minulla on vielä viikko kesälomaa jäljellä!

Author

Write A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.